ضرورت برنامه‌ریزی دولت برای افزایش رقم وام مسکن روستایی‌

با توجه به گفته رئیس بنیاد مسکن مبنی بر اینکه هزینه ساخت خانه یک طبقه نهضت ملی مسکن در برخی روستاها متری ۶ میلیون تومان است، پس برای ساخت یک مسکن 120 متری روستایی 720 میلیون تومان نیاز است، بنابراین وام 200 میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی کمتر از 30 درصد هزینه ساخت را تأمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، بانک مرکزی در تاریخ 24 اردیبهشت سال 1402، طی ابلاغیه‌ای، افزایش وام ساخت مسکن در شهرها به 550 میلیون تومان را اعلام کرد (مشروح این خبر را از اینجا بخوانید)؛ این در حالی است که وام ساخت مسکن در روستاها همچنان 200 میلیون تومان بوده و همین امر موجب کندی ساخت مسکن در روستاها و نارضایتی مردم این مناطق از حجم پایین تسهیلات ساخت مسکن شده است.

* اظهار نظر معاون بنیاد مسکن در مورد دلیل ثابت ماندن وام ساخت مسکن

در این راستا اگر بخواهیم روند افزایش وام مسکن به ویژه در روستاهای کشور را ردگیری کنیم به اظهارات مجید جودی، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در فروردین ماه سال جاری می‌رسیم که در اظهار نظری با موضوع عدم افزایش سقف وام ساخت مسکن در روستاها، گفته بود: به دلیل مشکل برخی روستائیان در بازپرداخت، سقف تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، امسال افزایش پیدا نمی‌کند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نسبت به این اظهار نظر واکنش نشان داده و تاکید کردند، مبلغ 200 میلیون تومان، بخش اندکی از هزینه‌‌ ساخت مسکن در روستاها را پوشش می‌دهد و روستاییان برای احداث مابقی واحد خود، به مشکل خواهند خورد، از سوی دیگر، با توجه به اینکه نرخ بازپرداخت این تسهیلات ارزان‌قیمت 5 درصد است لذا روستاییان امکان بازپرداخت این تسهیلات را خواهند داشت.

* وام 200 میلیون تومانی ساخت مسکن 30 درصد هزینه‌ ساخت را پوشش می‌دهد

‌اگر بخواهیم، مکفی بودن تسهیلات ساخت مسکن روستایی را تشخیص دهیم، در گام اول باید بدانیم هزینه ساخت هر مترمربع مسکن روستایی چه میزان است. در این باره، رئیس بنیاد مسکن در اوایل خردادماه سالی جاری گفته است: هزینه ساخت واحدهای یک طبقه نهضت ملی مسکن در بعضی روستاها متری ۶ میلیون تومان است.

با توجه به این اطلاعات، اگر یک متقاضی روستایی قصد احداث یک واحد 120 مترمربعی را داشته باشد، مبلغ 720 میلیون باید برای ساخت مسکن خود بپردازد، لذا وام 200 میلیون تومانی، کمتر از 30 درصد از هزینه‌ ساخت را پوشش می‌دهد و 70 درصد از هزینه ساخت معادل 520 میلیون تومان از هزینه این واحد مسکونی باید از محل آورده روستانشین تامین شود. 

* ضرورت افزایش وام ساخت مسکن در روستاها‌

در این راستا، علی احمدی، کارشناس مسکن، در مصاحبه با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد با تأکید ضرورت افزایش وام ساخت مسکن در روستاها گفت: در حال حاضر حدود 50 درصد از واحدهای مسکونی در روستاها، فرسوده و غیراستاندارد هستند و در صورت بروز بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، جان بیش از 10 میلیون نفر از روستاییان در خطر خواهد بود، بنابراین وام ساخت مسکن در روستاها به منظور تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی در این مناطق، امری لازم و ضروری است.

وی افزود: به منظور احداث واحد مسکونی، ضروری است 80 درصد از هزینه تمام‌شده ساخت مسکن، به وسیله‌‌ تسهیلات ساخت مسکن تأمین شود، لذا لازم است وام ساخت مسکن روستایی، از 200 میلیون تومان به حداقل 500 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسکن درباره آثار مثبت ساخت مسکن در روستاها توضیح داد: از آنجا که ساخت مسکن یکی از صنایع پیشران بوده و اشتغال بالایی ایجاد می‌کند بنابراین فعال شدن این صنعت در روستاها زمینه‌‌ رشد و توسعه‌ مناطق روستایی را به همراه داشته و زمینه‌‌ مهاجرت معکوس به این مناطق فراهم می‌شود.

‌ساخت مسکن در روستاها موجب افزایش اشتغال در روستا، کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها و در نتیجه افزایش تولید کالای کشاورزی می‌شود‌ و افزایش نیافتن وام ساخت مسکن در روستاها، برخلاف مناطق شهری، تبعیض و بی‌عدالتی را به همراه خواهد داشت و ضروری است دولت با قید فوریت نسبت به افزایش مبلغ وام ساخت مسکن در روستاها اقدام کند.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه