آغاز هویت گذاری شترها در دشت الله آباد آبیک

رئیس اداره امور عشایر استان قزوین از آغاز هویت گذاری شترها در دشت الله آباد شهرستان آبیک خبر داد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از آبیک، سعید ابیت بعد از ظهر امروز در جریان بازدید استاندار قزوین از دشت الله آباد شهرستان آبیک گفت: برای اولین بار بر اساس مصوبه تالاب صالحیه، هویت گذاری شترها آغاز و تاکنون ۷۰ نفر شتر هویت گذاری شده است. این در حالی است که حدود ۳۰۰ نفر شتر برای یکی از طوایف استان قزوین در دشت وجود دارد که هویت گذاری و ثبت خواهند شد. 

وی افزود: بیشتر شترهای دشت الله آباد، دو کوهانه و جزو منابع ژنتیکی کشور محسوب می‌شوند و برای نخستین بار دام سبک را که قشلاق آنها در این دشت بود را خارج کرده ایم و چاه آبی که برای آنها زده بودیم را غیرفعال کرده ایم. 

این مسئول ادامه داد: با اتمام هویت گذاری شترها در دشت الله آباد، برخورد با شترهای دیگر با اختیار مسئولان محیط زیست خواهد بود.

رئیس اداره امور عشایر استان قزوین بیان کرد: ۱۳ هزار هکتار از مراتع دشت الله‌آباد مقرر شده در قالب طرح مرتعداری تلفیقی به عشایر استان واگذار شود و یک فضای گردشگری و عشایری در این زمینه ایجاد شود.

همچنین سیدمجید توسلیان معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز جریان این بازدید اظهار کرد: دشت قزوین قبل از زلزله بوئین زهرا ۹ هزار و ۶٠٠ هکتار بود که پس از آن توسعه دشت با سند توسعه خاص در ۵۰ سال گذشته شروع و همراه با مطالعات ذیربط در دستور کار قرار گرفت.

 وی افزود: دشت الله آباد در گذشته شوره زار مرکزی بود و از نظر بهره برداری قابل استفاده نبود اما تغییرات در ۳۰ سال اخیر با احداث تعدادی سد، تغییر ضریب بارشی برف، حفر چاه ها، کاسته شدن روان آب ها و تداخلات صورت گرفته و کاهش آورده رودخانه خررود، از جمله عواملی بودند که احتمال پیشروی شوره زار به سمت کشاورزی را افزایش می دادند که سبب شد زهکش حایل به عنوان مانع پیشروی شوره‌زار مرکزی تلقی و احداث شود. مشاور پروژه مهندس اکرم پدر زهکش ایران بود که توأمان با پیوست های محیط زیستی این کار را انجام داد و آن را تقدیم اداره کل محیط زیست کرد.

 این مسئول ادامه داد: همزمان با انجام زهکش به فواصل مختلف، ۹۹ چاهک پایشی در زهکش قرار دادیم تا تمام آب های زیرسطحی را بررسی کند که چه تاثیری دارد و دوم هم بررسی پوشش گیاهی بود.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه