فرق نماز اول وقت با دیگر زمان‌ها چیست؟+فیلم

حجت‌الاسلام علیرضا صادقی واعظ گفت: امام رضا(ع) فرمود افراد نمازخوان، ۳ حالت دارند، یا اهل نماز اول وقت، یا اهل نماز آخر وقت، یا اهل نماز وسط وقت هستند. آن کسی که اهل نماز اول وقت باشد غیر از ثواب نماز، به بالاترین مقام الهی می‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، حجت‌الاسلام علیرضا صادقی واعظ سخنران مذهبی طی سخنرانی در حرم امام رضا(ع) اظهار داشت: امام هشتم روی ۲ عبادت تأکید فراوانی دارد که اولین آن نماز به ویژه نماز اول وقت است. سفارش همیشگی ایشان روی نماز اول وقت بوده است.

چرا باید نماز بخوانیم؟

وی با اشاره به اینکه نماز راه ارتباطی مستقیم با خداوند است افزود: بسیاری اوقات افرادی می‌گویند که من دوست دارم به طریق دیگری با خداوند مرتبط شوم. بنشینم گوشه‌ای با خدا خلوت کنم. نامه بنویسم یا در صحرایی با خداوند انس بگیرم. چه تأکیدی بر نماز است؟ مگر نمی‌گویید که انسان در هر زمانی می‌تواند با خدا ارتباط بگیرد؟ در قرآن داریم اگر بناست به سرعت و بی‌پرده به خدا برسی، تنها راه آن نماز است. «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی»

صادقی واعظ تصریح کرد: زمانی که وارد مشهد می‌شوید و از افراد سؤال می‌کنید که راه حرم به کدام سمت است؟ آدرسی مشخص را به شما معرفی می‌کنند. هر مسیر و راه دیگری را به جز آن بروید، به حرم و علی بن موسی الرضا(ع) نمی‌رسید. خداوند می‌فرماید راه برقراری ارتباط با من نماز است، حال من بگویم از راه دیگری می‌آیم! به خدا نمی‌رسیم زیرا خداوند می‌فرماید از این مسیر بیایید و نماز اول وقت بخوانید.


حجت‌الاسلام علیرضا صادقی واعظ سخنران مذهبی

قرار مهم امام رضا(ع) با مهمترین فرد عالم

این سخنران مذهبی گفت: علی بن موسی الرضا(ع) با عمران صابی در حال مناظره بودند، صدای موذن بلند شد، حضرت(ع) از جا بلند شد. عمران سوال کرد آقا کجا می‌روید؟ ایشان فرمود من قرار مهمی دارم و باید بروم. عمران سوال کرد با چه کسی؟ ما در حال مناظره هستیم. ایشان فرمود با مهمترین فرد عالم قرار دارم که همه امور در دست اوست. الله اکبر اذان به معنای وقت قرار بنده با خداست. عمران گفت وسط مناظره و بحث هستیم ادامه دهید و بعداً نماز بخوانید. امام(ع) فرمود من هیچ‌کاری را مقدم بر نماز اول وقت نمی‌کنم. نماز می‌خوانم سپس به مناظره ادامه می‌دهیم.

فرق نماز اول وقت با دیگر زمان‌ها چیست؟

وی ادامه داد: امام رضا(ع) فرمود افراد نمازخوان، ۳ حالت دارند، یا اهل نماز اول وقت، یا اهل نماز آخروقت، یا اهل نماز وسط وقت هستند. آن کسی که اهل نماز اول وقت باشد غیر از ثواب و پاداش نماز، به بالاترین مقام الهی می‌رسد که آن هم رضایت و خشنودی خداوند است. ما بالاتر از بهشت هم داریم؟ در قرآن داریم که بالاتر از بهشت، رضا و خشنودی خداوند است. یعنی انسان به جایی می‌رسد که خداوند از همه امور او رضایت و خشنودی دارد.

صادقی واعظ با طرح این سوال که رضایت و خشنودی را چطور می‌توان به دست آورد، گفت: امام رضا(ع) راه رسیدن به این مقام را نماز اول وقت معرفی کرده است. کسانی که نماز را در میانه وقت می‌خوانند به فرموده امام رضا(ع) ثواب و اجر نماز را می‌برند اما رضایت خداوند را کسب نمی‌کنند. کسی که نماز را در آخر وقت می‌خواند به فرموده امام رضا(ع) تنها مواخذه نمی‌شود؛ نه ثوابی دارد و نه رضای الهی را به دست می‌آورد.

این سخنران ذهبی در پایان خاطرنشان کرد: ما در دنیا افراد حسابگری هستیم و حساب امور مالی خود را داریم اما چرا در امور معنوی کم‌کار هستیم و به دنبال بالاترین مقام و ثواب‌ها نیستیم؟

فیلم این سخنرانی را اینجا مشاهده کنید:

 

 

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه