ضرورت تمرکز دولت بر مالیات‌گیری هوشمند و متناسب‌ با درآمد هر فرد‌

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ارقام بسیار عظیمی از فرار مالیاتی داریم که وصول نشده است، ضرورت دارد ساز و کار مبارزه با فرارمالیاتی تقویت شود و مالیات‌ستانی منصفانه، هوشمندانه و متناسب با درآمدهای مردم باشد.

‌‌غلامرضا مرحبا در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد‌ اصلاح نظام مالیاتی مبتنی بر افزایش درآمدهای پایدار جامعه را در مهار تورم از محل کاهش کسری بودجه، مؤثر دانست و اظهار داشت: برای اداره کشور، دولتها دو منبع درآمد دارند یکی خام فروشی یا منبع‌فروشی است که در کشور ما نیز رایج است و دیگری درآمد حاصل از درآمدهای مالیاتی است.

وی با یادآوری اینکه منابع ملی حق همه نسل‌ها است، افزود: لازم است اقتصاد و اشتغال کشور برای شهروندان به گونه‌ای باشد که همه از درآمد پایدار بهره‌مند شوند تا دولت بتواند از این محل به درآمد پایدار مبتنی بر اخذ مالیات دست یابد، زیرا مواد معدنی و خدا دادی حق مسلم همه نسل‌ها است و این وظیفه‌‌ ماست که بهینه مصرف کنیم و در حفظ آن کوشا باشیم تا به آیندگان بسپاریم.

نماینده مردم ‌آستارا در مجلس، با اشاره به‌ تجارب موفق کشورهای اروپایی در مالیات‌ستانی، ادامه داد: عمدتا کشورهای اروپایی، فاقد منابع معدنی و زیر‌زمینی هستند و درآمدهای کشورشان را از محل دریافت مالیات تامین می‌کنند؛ لازم است که اعتماد را در اذهان عمومی تقویت کنیم تا مردم بدانند که مالیات پرداخت شده در قالب خدمات رفاهی به خودشان باز می‌گردد.

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها و فشار اقتصادی بر سازوکار مالیات‌ستانی، افزود: در بودجه‌های سالانه‌‌‌ سالیان اخیر به امر تاکید می‌شد و در همین راستا برنامه‌های متعددی طراحی شد که نقش درآمدهای نفتی را در بودجه‌‌ توسعه کشور، کاهش دهیم، در ابتدای راه تفاوتی حس نشد و باوجود شعارها و طرح‌های داده شده، همچنان بخش عظیم بودجه کشور را نفت پوشش می‌داد، در اینجا با ایجاد تحریم‌ها تحولات عظیمی در سازمان امور مالیاتی رخ داد.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم شعار بدهم که تحریم ها برای ما نعمت بودند، زیرا هدف دشمن ایجاد نارضایتی مردم مبتنی بر تورم حاصل از کسری بودجه بود و می‌خواست فروش نفت کشور را به صفر برساند، البته تا حدودی هم موفق عمل کرد اما در برهه‌ای که فروش نفت ما به حداقل رسید، ما توانستیم درآمدهای جامعه را از محل در آمدهای مالیاتی تامین کنیم. به همین منظور مالیات‌های تنظیم‌گر جدید طراحی و ارائه شدند و کشور را در بحث تورم و تامین مالی، یاری کردند، بدین گونه به واسطه‌‌ تحریم‌ها، ‌ساختار مالیات ستانی کشور توسعه یافت.

مرحبا سازو کار مالیات ستانی را بسیار مفید توصیف کرد و گفت: به واسطه‌‌ طراحی و تعیین مالیات‌های جدید توانستیم برخی از سوداگری هارا کنترل کنیم. مالیات بر سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و غیره مالیات‌هایی هستند که هرکدام برای درمان یک بیماری در جامعه، طراحی و پیاده شدند؛ برای مثال مالیات بر خانه‌های خالی برای مقابله با احتکار خانه‌ها طراحی شد، مالیات بر سوداگری موجب جلوگیری از جهت‌گیری نقدینگی به سمت برخی از سوداگری‌های ارز و طلا شد و در حال حاضر هم مالیات بر معاملات مکرر مسکن در دست بررسی است تا سوداگری های بخش مسکن را کنترل کند.

وی با اشاره به ضرورت برخورد با فرار‌ مالیاتی در بخش مشاغل خاص گفت: این عادلانه نیست که کارمندان و کارگران در ابتدای ماه مالیات خود را پرداخت کنند و مشاغل خاص با درآمدهای کلان، این وظیفه شهروندی را رعایت نکنند؛ متاسفانه ارقام بسیار عظیمی از فرار مالیاتی داریمکه وصول نشده است. لازم است سازوکار مبارزه با فراریان مالیاتی تقویت شود و مالیات‌ستانی منصفانه و هوشمندانه و متناسب با درآمدهای مردم باشد.

بنابراین گزارش یکی از مهمترین چالش های اقتصادی این است که تورم از محل کسری بودجه نشأت می‌گیرد، کسری بودجه نیز عمدتاً به دلیل عدم وجود درآمدهای پایدار نظیر درآمدهای مالیاتی بوده است، از همین رو مسئله اصلی در زمینه مهار تورم به مسئله اصلاح نظام مالیاتی باز خواهد گشت.

از طرف دیگر با وضعیت فعلی کشور اخذ مالیات بیشتر ممکن است که مردم را تحت فشار قرار دهد، از همین رو باید اصلاح نظام مالیاتی با رویکرد کاهش فراریان مالیاتی باشد که با رویکرد مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از طریق سامانه مودیان مالیاتی و اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص که عمده فرار مالیاتی را دارند، امکان پذیر خواهد بود.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه