بهانه پنتاگون برای توسعه زرادخانه اتمی آمریکا

یک دستیار وزیر دفاع آمریکا با اشاره به توسعه فزاینده تواناییهای اتمی چین و کره شمالی تاکید کرد که واشنگتن برای توسعه زراد خانه اتمی خود در برابر این اقدامات تحت فشار قرار دارد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا با اشاره به افزایش چشمگیر تواناییهای اتمی چین و کره شمالی گفت که ایالات متحده برای مدرن سازی زرادخانه اتمی خود و ایجاد یک چتر اتمی گسترده تر در پاسخ به این اقدامات تحت فشار قرار گرفته است.

براساس گزارش پنتاگون که اواخر سال گذشته منتشر شده، چین حدود 1500 کلاهک اتمی تا سال 2035 خواهد داشت که 400 کلاهک بیشتر از مقداری است که ارتش خلق چین برنامه ریزی کرده است. 

با این حال طبق تخمین موسسه مطالعات صلح استکهلم، تعداد کلاهکهای اتمی چین از کلاهکهای اتمی روسیه با 5977 و آمریکا با 5428 کلاهک کمتر است. 

الی رتنر دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت ایندو-پاسیفیک گفت: این دیگر پوشیده نیست که ارتش خلق چین در میانه یک روند نوسازی بزرگ اتمی است. 

رتنر تاکید کرد، تضمین اینکه تواناییهای لازم برای بازدارندگی را داشته باشیم اولویت ایالات متحده است چرا که با امنیت متحدان و شرکای ما ارتباط دارد. 

پایگاه خبری چاینا مورنینگ پست گزارش داد، یکی از ستونهای پاسخ به تغییرات دینامیک در شمال شرق آسیا تامین مالی نوسازی هسته ای واشنگتن است. در سال 2021، اداره بودجه کنگره آمریکا تخمین زد که واشنگتن احتمالا 634 میلیارد دلار در دهه پیش رو برای تقویت و نوسازی زرادخانه اتمی خود هزینه کند که در مقایسه با پیش بینی دهه گذشته 28 درصد رشد داشته است. 

این پروژه ها شامل توسعه مداوم کلاهکهای اتمی W76-2 برای موشکهای بالستیک زیر دریایی و توسعه بلند مدت موشک های کروز برای پرتاب از زیر دریاییها است. 

رتنر که قبلاً در وزارت خارجه، موسسه رند و شورای امنیت ملی ایالات متحده کار کرده، گفت: قاطعیت و اجبار چین واقعاً بر اهمیت همکاری ما با یکدیگر تأکید میکند.

وی با اشاره به تقویت روابط میان مانیل و واشنگتن گفت: فیلیپین اخیرا موافقت کرده است که آمریکا به چهار پایگاه نظامی این کشور بدون اینکه آمریکا در این کشور پایگاه بسازد موافقت کرده است. همکاری در مناطق دیگر نیز در دست مذاکره است. 

پایان پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه