طرح‌های کشاورزی راهی برای توسعه کردستان

اقتصاد کشاورزی شاهرگ حیاتی استان کردستان است لذا رونق همه جانبه آن که اراده و همت هر چه بیشتر مسئولان را می‌طلبد باعث توسعه استان می‌شود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از سنندج، ظرفیت‌های فراوان بخش کشاورزی در کردستان موجب شده است این بخش به عنوان محور توسعه استان مطرح شود لذا تقویت و افزایش عملکرد تولید از جمله افزایش ظرفیت سردخانه‌ای و توسعه گلخانه‌ها از جمله اولویت‌های این بخش در استان به شمار می‌رود که راهی برای رونق گردشگری استان نیز هیت. 

در دولت سیزدهم نیز این مهم به جدیت دنبال می‌شود و در کردستان هم برنامه‌ریزی توسعه آن در دستور کار قرار گرفته است.

در همین راستا نیز مجموعه بانک کشاورزی تلاش کرده که همگام با کشاورزان به نقش‌آفرینی در عرصه امنیت غذایی کمک کند.

به مناسبت نودمین سالگرد تأسیس بانک کشاورزی تور رسانه‌ای برای خبرنگاران برگزار شد و از طرح‌های شهرستان‌های دهگلان و قروه بازدید به عمل آمد.

بانک کشاورزی استان کردستان در راستای توسعه اقتصادی استان حمایت تمام قد خود را از تمام کسانی که در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری اعلام کرد.

این را معاون اعتبارات شعب بانک کشاورزی کردستان در جریان بازدید از طرح‌های شهرستان دهگلان و قروه که با استفاده از تسهیلات این بانک مورد بهره‌برداری قرار گرفته، عنوان کرد.

در حال حاضر ۱۹ طرح سردخانه‌ای بالای صفر در شهرستان دهگلان با ظرفیت ۳۸ هزار تن فعال هستند با تسهیلات بانک کشاورزی اغاز به کار کرده‌اند.

در شهرستان قروه نیز تاکنون ۱۴ طرح با ظرفیت ۱۸ هزار تن به بهره برداری رسیده‌ است.

در جریان برگزاری این تور رسانه‌ای اولین طرحی که مورد بازدید قرار گرفت، طرح شرکت تعاونی ۴۵۲ مائده اولین طرحی بود. این مجموعه ۸ واحد سیلو دارد که شامل سیلوی ذخیره غلات،طرح بوجاری و سردخانه است.

سردخانه مجموعه مائده بزرگترین سردخانه استان کردستان است که با ۸۰ هزار تن محلی برای نگهداری محصولات کشاورزی است.

برای راه‌اندازی این مجموعه ۳۴ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ پرداخت شده و ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم نیز اشتغالزایی صورت گرفته و در برخی از فصول سال نیز تا بیش از ۲۰۰ نفر اشتغالزایی غیر مستقیم صورت می‌گیرد.

رحمت‌الله میرکی مدیرعامل این مجموعه نیز در این بازدید اظهار کرد: با افتتاح این سیلو با کمترین هزینه و در کمترین فرصت کشاورزان می‌توانند گندم را به این مرکز تحویل دهد.

وی خاطرنشان کرد : در این مجموعه ۵۰ درصد از فرآوری بذر گندم استان انجام می شود،  هم چنین در صنایع تبدیلی و تکمیلی به تولید استان کمک کرده‌ایم و اقتصاد کشاورزی بالا رفته است و ظرفیت‌های زیاد دیگری وجود دارد که در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میرکی گفت: ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی در مجموعه مائده نگهداری می شود و این مجموعه با رفع موانع بدون دغدغه آنچه که نیاز مردم است را تامین کند.  

وی گفت: در آینده نیز با حمایت بانک کشاورزی و مدیر این مجموعه در فرآیند صنایع تبدیلی گام برداشته خواهد شد.  

در ادامه این از سه طرح دیگر سردخانه‌ای شامل سردخانه جمال مشیر پناهی، کاوه مشیرپناهی و سهرابی در روستاهای شهرستان دهگلان و قروه بازدید شد.

این سه طرح نیز در مجموع با ظرفیت ۵ هزار تن برای حدود ۲۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

گلخانه سهرابی یکی دیگر از طرح‌های مورد بازدید بود که  محصولات فلفل دلمه‌ای گوجه فرنگی و خیار در آن به  صورت هیدروپونیک کشت می‌شود.

این گلخانه که در دهه فجر سال گذشته با حضور استاندار کردستان به بهره‌برداری رسید در مساحتی بیش از ۸ هکتار راه اندازی شده و حدود ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

سهرابی، مدیرعامل این مجموعه اظهار کرد: ابن مجموعه با تسهیلات ۵۱ میلیارد تومانی بانک کشاورزی در ۱۹ سایت راه‌اندازی شده است.

وی افزود: ظرفیت تولید سالیانه این گلخانه حدود ۴ هزار و پانصد تن است.

سهرابی ادامه داد: در این گلخانه برای اولین بار خیار خاردار بذر دریا کشت شده که بسیاری از شرکت‌ها برای تهیه خیار شور از آن استفاده می‌کنند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته، هم چنین این محصول به خارج از کشور نیز صادر  می‌شود.

مسئولین بانک کشاورزی استان وعده دادند که در آینده‌ای نزدیک طرح گلخانه ۱۵هکتارب بیجار  و ۹۰ هکتاری بخش زیویه سقز نیز راه‌اندازی می‌شود و به افزایش ظرفیت گلخانه ای استان کمک خواهد کرد.

هتل و تالار پریشان قروه اخرین طرحی بود که مورد بازدید قرار گرفت.

این هتل بهمن ماه سال گذشته همزمان با دهه فجر افتتاح شد، هتل و تالار پریشان قروه ۲ هزار مترمربع زیربنا دارد و ۴۲ میلیارد ریال هم توسط بانک کشاورزی به این طرح پرداخت شد.

این هتل در پنج طبقه ساخته شده و دارای هفت اتاق به ظرفیت ۲۳ نفر و سالن کنفرانس و تالار به ظرفیت ۶۵۰ نفر است. 

بدون شک توسعه بخش کشاورزی می.تواند منجر به رونق سایر بخش‌ها هم چون گردشگری شود.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۷۲

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه