پکن: آمریکا در مداخله در امور کشورهای دیگر تبحر دارد

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به گزارش اخیر «وال استریت ژورنال» گفت که آمریکا در مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر تبحر دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (شنبه)، گزارش روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مبنی بر توافق محرمانه چین و کوبا برای استقرار تجهیزات شنود الکترونیک در کوبا را رد کرد.

وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده بود که پکن قصد دارد با  استقرار تجهیزات شنود الکترونیک در فاصله 160 کیلومتری از ایالت جنوبی «فلوریدا» در آمریکا، ارتباطات الکترونیک را در سراسر جنوب شرق ایالات متحده که تعداد زیادی پایگاه‌های نظامی آمریکا در آن‌جا مستقر است، نظارت کند و تردد کشتی‌های آمریکایی را نیز تحت نظر بگیرد.

ونبین با تأکید بر این‌که هیچ اطلاعی درباره چنین برنامه‌ای ندارد، گفت: «معروف است که ایالات متحده در تعقیب سایه‌ها و مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، تبحر دارد. ایالات متحده برای مدت‌ها به صورت غیرقانونی خلیج گوانتانامو کوبا را برای انجام فعالیت‌های محرمانه اشغال کرده بود و برای بیش از 60 سال، کوبا را محاصره اقتصادی کرد».

گزارش روز چهارشنبه هفته گذشته وال استریت ژورنال همچنین واکنش مقام‌های کاخ سفید را نیز به همراه داشته است به طوریکه «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای عالی امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه در گفت‌گو با شبکه خبری «ام اس ان بی سی» گفت که گزارش وال‌استریت ژورنال درباره تمایل کوبا به میزبانی از تأسیسات شنود چین «دقیق نیست».

«کارلوس فرناندز دی کاسیو» وزیر امور خارجه کوبا نیز این اطلاعات وال استریت ژورنال را کاملاً جعلی و بی‌اساس خواند و این اتهامات را «ساختگی» تلقی کرد.

وی در این خصوص گفت: «روایت وال استریت ژورنال حاوی اشتباهاتی است که با نیت بدی ترویج داده شده است تا حمایت بی‌سابقه از محاصره اقتصادی، ثبات‌زدایی و تهاجم علیه کوبا را توجیه کند و افکار عمومی ایالات متحده و سراسر جهان را فریب دهد».

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین در ادامه سخنان خود از مقام‌های آمریکا خواست تا نمداخله در امور داخلی کوبا به بهانه آزادی، دموکراسی و حقوق بشر را متوقف کند» و محاصره تجاری و مالی بر این جزیره که به جنگ سرد بازمی‌گردد را لغو کند.

پایان پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه