هشدار حزب‌الله درباره کودتا علیه موازنه‌های حساس لبنان

عضو شورای مرکزی جنبش حزب‌الله لبنان، با تاکید بر مخالفت این جنبش با هرگونه کودتا علیه موازنه‌های حساس کشور، بر ضرورت بستن راه بر روی فتنه به بهانه انتخاب رئیس‌جمهور جدید تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی جنبش حزب الله لبنان، امروز (شنبه، ۱۰ ژوئن)، تصریح کرد که در قبال بحران‌های انباشته شده کشور، مرحله کنونی باید مرحله نجات باشد نه کودتا علیه موازنه‌های حساس داخلی.

وی امروز با حضور در مراسمی که به مناسبت سی و چهارمین سالروز درگذشت امام خمینی (ره)، در لبنان برگزار شد، گفت: »لبنان به اقداماتی ملی نیاز دارد که آن را از فروپاشی و فتنه‌ها مصون کند، اقداماتی که به نفع منافع ملی باشد نه اشخاص. ما به کسانی که مشتاق این امر هستند می‌گوییم که در محاسبات اشتباه نکنید و اشتیاق بیش از حد، شما را به سمت شرط‌‌بندی‌های منتهی به باخت نَبَرَد».

وی افزود: «صف‌بندی‌های جدید در پرونده ریاست‌جمهوری، بیانگر نگرانی‌های ملی و وجود نیات پنهانی است. مسئولیت ملی ما را موظف می‌کند که صحنه را تقویت کنیم و راه را بر روی فتنه ببندیم».

قاووق تصریح کرد: اتخاذ گزینه گفت‌وگوی غیرمشروط چه در سطح شرکت‌کنندگان و چه در سطح نامزدها از سوی حزب‌الله، یک موضع جدی است، نه یک مانور سیاسی یا رسانه‌ای.

این در حالی است که برخی منابع می‌گویند که آمریکا در پشت پرده همسویی سیاسی حاصل شده میان «سمیر جعجع»، رئیس حزب القوات اللبنانیه، «جبران باسیل» رئیس حزب التیار الوطنی الحر و «ولید جنبلاط» رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و حمایت آنها از نامزدی «جهاد ازعور» وزیر پیشین دارایی است.

روزنامه «الدیار» لبنان، امروز به نقل از یک منبع آگاه با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای دور زدن فرانسه و عربستان سعودی در پرونده لبنان، مدعی شد: این همگرایی سیاسی بدون موافقت آمریکا حاصل نمی‌شد. 

پنجم ژوئن جاری، ۳۲ نماینده از احزاب مخالف در لبنان در یک نشست خبری «جهاد ازعور» وزیر پیشین دارایی را به عنوان کاندیدای رسمی خود برای پست ریاست‌جمهوری اعلام کردند. پس از آن، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز اعلام کرد که جلسه رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) برگزار خواهد شد.

حزب‌الله و جنبش امل نیز پیش از این «سلیمان فرنجیه» را نامزد مورد حمایت خود برای این پست معرفی کرده بودند. 

لبنان، از هشتم آبان  سال گذشته در پی پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون، تاکنون با خلأ ریاست‌‌جمهوری مواجه بوده و پارلمان این کشور با وجود برگزاری چندین جلسه، هنوز موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری توافقی نشده است.

این نخستین‌بار نیست که لبنان با خلأ پست ریاست‌جمهوری مواجه است بلکه پیش از انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ ( ۱۰ آبان ۱۳۹۵) لبنان ۲.۵ سال بود که رئیس‌جمهور نداشت و پارلمان چهل و پنج بار برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داده و به نتیجه‌ای نرسیده بود. دلیل آن نیز، ساختار سیاسی لبنان و سهم‌خواهی‌ها و تفکرات فرقه‌ای حاکم بر احزاب همواره موجب بروز بحران و بن‌بست سیاسی در این کشور می‌شود. 

پایان پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه