کوبا ادعای حضور نظامی خارجی در آمریکای لاتین را رد کرد

مقام ارشد دولت کوبا ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر توافق مخفیانه چین با هاوانا در ساخت تاسیسات شنود و پایش تحرکات آمریکا را کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در حالیکه رسانه‌های غربی مدعی توافق مخفیانه چین با کوبا در ساخت تاسیسات شنود و پایش تحرکات دریایی آمریکا شده‌اند، مقامات ارشد کوبا این ادعا را رد کردند.

روزنامه «گاردین» به نقل از روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شد، چین با کوبا به توافقی محرمانه دست یافته است تا یک مرکز شنود در جزیره‌ای در فاصله ۱۰۰ مایلی (۱۶۰ کیلومتری) «فلوریدا» ایجاد کند.

آمریکا سابقه طولانی در جاسوسی از چین دارد. آمریکا از تایوان به عنوان ایستگاه شنود برای سرزمین اصلی استفاده می‌کند و به طور منظم هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی پرواز می‌کنند.

«کارلوس فرناندز د کوسیو» معاون وزارت امور خارجه کوبا این گزارش را «کاملا دروغ و بی‌اساس» خواند. وی گفت که کوبا هرگونه حضور نظامی خارجی در آمریکای لاتین و دریای کارائیب را رد می‌کند. سفارت کوبا در واشنگتن نیز بی توجه به این ادعا هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز شنبه، گزارش روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مبنی بر توافق محرمانه چین و کوبا برای استقرار تجهیزات شنود الکترونیک در کوبا را رد کرد.

ونبین با تأکید بر این‌که هیچ اطلاعی درباره چنین برنامه‌ای ندارد، گفت: «معروف است که ایالات متحده در تعقیب سایه‌ها و مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، تبحر دارد. ایالات متحده برای مدت‌ها به صورت غیرقانونی خلیج گوانتانامو کوبا را برای انجام فعالیت‌های محرمانه اشغال کرده بود و برای بیش از ۶۰ سال، کوبا را محاصره اقتصادی کرد.»

سخنگوی کاخ سفید با برجسته کردن این ادعا گفت که ایالات متحده نگرانی های واقعی در مورد روابط چین با کوبا داشته و از نزدیک روابط این دو کشور را زیر نظر دارد.

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا نیز گفت که اگر این گزارش درست باشد، حمله مستقیم به ایالات متحده است.

بنابر ادعای وال اسریت ژورنال، چین و کوبا به توافق اصولی دست یافته‌اند و چین به کوبا «چند میلیارد دلار» پرداخت می‌کند تا ایستگاه‌های شنود تاسیس کند. این تاسیسات جاسوسی به چین این امکان را می‌دهد تا ارتباطات الکترونیکی را از جنوب شرقی ایالات متحده، مکان بسیاری از پایگاه‌های نظامی آمریکا جمع و همچنین بر تردد کشتی‌ها نظارت کند.

سخنگوی سفارت چین در واشنگتن نیز در واکنش به این ماجرا گفت: «ما از این قضیه بی اطلاعیم و در نتیجه فعلا نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.»

این در حالی است که واشنگتن و پکن در حال برداشتن گام‌های آزمایشی برای تنش زدایی هستند. تنش بین چین با آمریکا پس از عبور یک بالن چینی در ارتفاع بالا برفراز ایالات متحده و سرنگونی آن توسط ارتش آمریکا افزایش یافت. این جو سازی   ابهاماتی را درباره سفر وزیر خارجه آمریکا که برای هفته‌های آینده برنامه‌ریزی شده، ایجاد کرده است. وزیر خارجه آمریکا پیش از این سفر خود به پکن را به دلیل حادثه بالن جاسوسی لغو کرده بود.

 روابط واشنگتن و هاوانا  نیز همچنان پرتنش است. دولت آمریکا سال گذشته تا حدی برخی از محدودیت‌های گذشته را برای ارسال وجوه و سفر به جزیره لغو کرد، اما مقامات کوبایی این اقدامات را ناکافی خواندند.

پایان پیام/.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه