مقام پنتاگون: رزمایش‌های چین جرقه درگیری در منطقه است

مقام ارشد پنتاگون به رزمایش‌های نظامی و قدرت نمایی چین در منطقه واکنش نشان داد و گفت، این رزمایش‌ها ممکن است به درگیری منجر شود.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، یک مقام ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) روز شنبه به رزمایش‌های نظامی و قدرت نمایی چین واکنش نشان داد و به احتمال درگیری در شرق دور اشاره کرد.

به نوشته روزنامه «تایپه تایمز»، «الی راتنر» معاون وزارت دفاع آمریکا در امور امنیتی هند و اقیانوسیه گفت: «تمرین‌های نظامی تحریک‌آمیز و قاطعانه چین می‌تواند جرقه بحران یا درگیری را در منطقه هند و اقیانوس آرام ایجاد کند.»

وی گفت که چین در ۱۸ ماه گذشته رفتار قاطعانه‌تر، تهاجمی‌تر و مخاطره‌ آمیزتر را در منطقه هند و اقیانوس آرام نشان داده است.

یک جنگنده «جی-۱۶» چین در روزهای گذشته مانور تهاجمی نزدیک هواپیمای تجسسی نیروی هوایی ایالات متحده بر فراز دریای چین جنوبی انجام داد و یک کشتی جنگی چینی نیز سد راه  ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در تنگه تایوان شد.

«لی شانگفو» وزیر دفاع چین  نیز به تازگی  درباره عواقب فاجعه‌بار هرگونه درگیری احتمالی بین این کشور و آمریکا هشدار داد.

لی طی سخنرانی در اجلاس امنیتی آسیایی «گفتگوهای شانگری-لا» گفت: «نمی‌توان انکار کرد که یک درگیری یا رویارویی جدی بین چین و آمریکا، فاجعه‌ای غیرقابل تحمل برای کل جهان خواهد بود».

مقام ارشد پنتاگون در ادامه اظهارات خود افزود که چنین رفتاری مشکل بزرگ است و می‌تواند به نوعی بحران یا درگیری منجر شود. راتنر مدعی شد: «ایالات متحده با این رفتار مرعوب نخواهد شد.»

موضوع تنگه تایوان از جمله پرونده‌های طولانی تنش میان آمریکا و چین محسوب می‌شود. آمریکا متحد دیرینه تایوان است و از جدایی آن از چین حمایت می‌کند. 

آمریکا این حمایت را در قالب کمک‌های نظامی، فروش تسلیحات و حمایت سیاسی ابراز می‌کند. این در حالی است که چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند و تهدید کرده است که در صورت لزوم حاضر است از زور برای پیوستن مجدد این جزیره به سرزمین اصلی چین استفاده کند.

حمایت مستمر ایالات متحده از جدایی تایوان و حضور نظامی آن در منطقه توسط چین به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی این کشور تلقی شده است. این امر منجر به افزایش تنش در تنگه تایوان شده است، به طوری که چین تمرینات نظامی در نزدیکی تایوان انجام می دهد و ایالات متحده کشتی های جنگی و هواپیماهای نظامی را به منطقه می فرستد.

پایان پیام/.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه