تشدید فعالیت لابی یونان در آمریکا برای عدم تجهیز ترکیه به «اف-16»

منابع رسانه‌ای از تلاش‌های لابی یونان در آمریکا برای عدم تجهیز ترکیه به جنگنده «اف-16» و فعالیت کاخ سفید برای جلب نظر کنگره خبر دادند.

به گزارش گروه بین ‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، منابع رسانه‌ای روز شنبه از تلاش‌های کاخ سفید برای جلب نظر ترکیه و کنگره ایالات متحده در خصوص موافقت با عضویت سوئد در ناتو ، فروش جنگنده «اف-۱۶» به ترکیه و فعال شدن لابی یونان در آمریکا خبر دادند.

روزنامه «کاثیمرینی» نوشت، کاخ سفید در تلاش است در صورت تصویب الحاق سوئد به ناتو قبل از نشست سران ناتو در ماه جولای وضعیت کنگره آمریکا در زمینه فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه را مشخص کند.  اینک کاخ سفید با رایزنی با ترکیه این مسئولیت را برعهده گرفته است. اینگونه اقدامات که معمولا از طریق وزارت خارجه انجام می‌شود نشان دهنده علاقه «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده  به این قضیه است.

اما لابی یونان در آمریکا نیز مجدد فعال شده است. «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های آمریکا گفته است که ترکیه یک تهدید قابل توجه برای ثبات جهانی است و باید هر کاری برای مقاومت در برابر تجاوزات این کشور انجام داد. وی گفت: «این تصور که آمریکا باید به ترکیه برای احترام به هنجارهای جهانی و نظم بین‌المللی اعتماد کند، نه تنها خطرناک است، بلکه امنیت آمریکا و متحدانش را به خطر می‌اندازد.»

در همین رابطه، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگوهای تلفنی با اعضای کنگره چشم‌اندازهای این مسئله را بررسی می‌کند. با این حال، پاسخی که او دریافت کرده این است که سوئد تنها موضوع نیست، بلکه باید یک تغییر سیاست جامع وجود داشته باشد.

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی‌  خود عقب می‌افتد. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است(جزئیات بیشتر).

اینک یافتن راه‌حل برای کاخ سفید دشوارتر شده  زیرا نمی‌تواند برای کنگره تضمین کند که تغییر موضع ترکیه در مورد تعدادی از مسائل دائمی خواهد بود. این موضوع زمینه گفت‌وگوی تلفنی «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌اش بود. بلینکن به فیدان گفت که برداشتن موانع برای سوئد در هفته‌های آینده، تلاش‌ها برای تفاهم با کنگره را تقویت می‌کند.

در همین حال، ترکیه در حال انجام اقداماتی از پشت پرده برای اعضای کنگره آمریکاست که اعلام کرده‌اند که رفع اعتراض ترکیه به سوئد، جو مساعدی را برای فروش جنگنده‌ها ایجاد می‌کند.

پایان پیام/.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه