مقام آمریکایی: پایگاه جاسوسی چین در کوبا از قبل وجود داشته است

یک مقام آمریکایی روز شنبه در مصاحبه‌ای مدعی شد که پایگاه جاسوسی چین در کوبا از قبل وجود داشته و در دوران دولت بایدن ایجاد نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، یک مقام آمریکایی روز شنبه مدعی شد که چین در حال جاسوسی از آمریکا از طریق پایگاهی در کوبا بوده و این موضوعی است که دولت بایدن آن را از دولت‌های پیشین به ارث برده است.

این مقام آمریکایی که با نشریه پلتیکو مصاحبه می‌کرد، افزود: «پایگاه جاسوسی چین در کوبا در حال حاضر وجود دارد و در دوران دولت ما ایجاد نشده است».

پیشتر روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شده بود، چین با کوبا به توافقی محرمانه دست یافته است تا یک مرکز شنود در جزیره‌ای در فاصله ۱۰۰ مایلی (۱۶۰ کیلومتری) «فلوریدا» ایجاد کند. بنابر ادعای وال اسریت ژورنال، چین و کوبا به توافق اصولی دست یافته‌اند و چین به کوبا «چند میلیارد دلار» پرداخت می‌کند تا ایستگاه‌های شنود تاسیس کند. این تاسیسات جاسوسی به چین این امکان را می‌دهد تا ارتباطات الکترونیکی را از جنوب شرقی ایالات متحده که مکان بسیاری از پایگاه‌های نظامی آمریکا بوده جمع و همچنین بر تردد کشتی‌ها نظارت کند.

این مقام آمریکایی در ادامه مصاحبه خود با پلتیکو گفت: «تلاش‌های جاسوسی چین، همواره باعث نگرانی بوده و گام‌هایی را برای مقابله با آن اتخاذ خواهیم کرد».

این مقام آمریکایی اضافه کرد: «چین به تلاش‌ها برای تقویت حضور خود در کوبا ادامه خواهد داد و به تلاش برای تعطیل کردن این اقدامات ادامه می‌دهیم».

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز شنبه، گزارش روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مبنی بر توافق محرمانه چین و کوبا برای استقرار تجهیزات شنود الکترونیک در کوبا را رد کرد.

ونبین با تأکید بر این‌که هیچ اطلاعی درباره چنین برنامه‌ای ندارد، گفت: «معروف است که ایالات متحده در تعقیب سایه‌ها و مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، تبحر دارد. ایالات متحده برای مدت‌ها به صورت غیرقانونی خلیج گوانتانامو کوبا را برای انجام فعالیت‌های محرمانه اشغال کرده بود و برای بیش از ۶۰ سال، کوبا را محاصره اقتصادی کرد.»

پایان پیام/.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه