عبور روسیه از توافق کاهش عرضه نفت

جدیدترین آمارهای صادرات نفت روسیه نشان می‌دهد: ارسال محموله‌های نفت این کشور افزایش پیدا کرده و عملاً به توافق اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت پایبند نبوده است.

داده‌های مربوط به صادرات نفت روسیه در هفته‌های اخیر، هیچ‌گونه کاهشی را نشان نداده و برعکس، از افزایش صادرات نفت روسیه از طریق دریا حکایت داشته و متحدان روسیه در اوپک پلاس را از عدم پایبندی مسکو به توافق محدودیت عرضه، به‌شدت خشمگین کرده است.

به گزارش اویل پرایس، آمار رصد نفت‌کش‌ها که توسط بلومبرگ بررسی شد، نشان می‌دهد در چهار هفته منتهی به چهارم ژوئن، میانگین صادرات چهارهفته‌ای نفت روسیه از طریق دریا، به ۳.۷۳ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۳.۶۸ میلیون بشکه در روز در دوره قبلی، افزایش پیدا کرده است.

جولیان لی از بلومبرگ نوشت: صادرات نفت روسیه ۱.۴ میلیون بشکه در روز بالاتر از سطح صادرات در پایان سال ۲۰۲۲ بوده و بیشتر از میزان نفتی است که بتوان به کاهش تولید پالایشگاهی نسبت داد یا واردات آن از طریق خط لوله به آلمان و لهستان متوقف شده است.

تولیدکنندگان اوپک پلاس یکشنبه هفته جاری تصمیم گرفتند محدودیت عرضه فعلی را تا پایان سال ۲۰۲۴ حفظ کنند و هم‌زمان، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان است، اعلام کرد که به‌طور داوطلبانه تولید خود را یک‌میلیون بشکه در روز در ژوئیه کاهش داده و به حدود ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند.

روسیه اعلام کرده است که تولید نفت خود را از مارس ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. سپس، مقرر شد کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کند و پس از نشست روز یکشنبه، این کاهش تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید شد. بااین‌حال، داده‌های صادرات نفت روسیه در هفته‌های اخیر هیچ کاهشی را منعکس نکرده و صادرات نفت روسیه از طریق دریا در حال افزایش است.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی از عدم شفافیت درباره سطح تولید واقعی روسیه و عرضه بالاتر نفت روسیه به بازارهای آسیایی که مانع تلاش عربستان برای افزایش قیمت نفت می‌شود، به ستوه آمده است.

روسیه انتشار آمار سطح تولید نفت را متوقف کرده است و بازار و تحلیلگران باید برای برآورد میزان عرضه روسیه، به داده‌های رصد کشتی‌ها، منابع بازرگانی و آمار واردات در چین و هند تکیه کنند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، پس از نشست هفته جاری اوپک پلاس در وین، با اشاره به روسیه گفت: ما با روسیه درباره مسئله تولید این کشور گفتگو کردیم و از آنها خواستیم اطلاعات خود را درباره تولید نفت شفاف کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه