طرح «سفیران مهارت» با همکاری آموزش و پرورش و اتاق ایران اجرا می شود

آنگونه که در نشست اخیر کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران مطرح شد: طرح سفیران مهارت با همکاری این کمیسیون و آموزش‌وپرورش به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

در تازه‌ترین نشست کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران ضمن تأکید بر اهمیت برقراری ارتباط بیشتر و هماهنگی بین نظام آموزشی به ویژه در هنرستان‌ها با بخش صنعتی کشور، طرح سفیران مهارت با همکاری بین آموزش‌وپرورش و کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با بیان این مطلب که سال گذشته در صادرات محصولات غذایی موفق نبودیم، گفت: صادرات، موتور محرک صنعت غذا و این صنعت موتور محرک کشاورزی است. باید در تولید ارزش‌افزوده اقدامات ویژه‌تری انجام شود.

او همچنین اجرای طرح سفیران مهارت را در راستای بهبود وضعیت تولید و در نتیجه ارتقای سطح کیفیت و حضور پررنگ‌تر در بازارهای هدف صادراتی، مفید دانست و از اجرای این طرح به همت واحدهای صنایع غذایی در ارتباط با نظام آموزشی کشور، استقبال کرد.

محمدرضا مرتضوی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران نیز گفت: اثرات تحریم روی صنعت غذا نیاز به بررسی و تهیه یک گزارش کامل و دقیق دارد. این اقدام باید از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران انجام شود.

او تصریح کرد: شاید از نظر بین‌المللی غذا و دارو مشمول تحریم نمی‌شود؛ اما در عمل اثرات جانبی تحریم، دسترسی به غذا و دارو را سخت و پیچیده می‌کند. پس باید آسیب‌شناسی لازم روی این بخش انجام شود.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت برقراری ارتباط بیشتر بین بخش صنعت و نظام آموزشی کشور اشاره و پیشنهاد داد: طراحی زنگ کار در مدارس و هنرستان‌ها ضرورت دارد. برای این منظور برگزاری جلسات هماهنگی نیاز است، از طرفی حضور اساتید مجرب برای پروژه تدریس نیز باید مورد توجه قرار گیرد. قدم برداشتن در این جهت به یک سازماندهی گسترده نیاز دارد.

احمد میدری، اقتصاددان و فعال حوزه آموزش درباره اجرای طرح سفیران مهارت در ارتباط بین سیستم آموزش کشور و اتاق ایران صحبت کرد و گفت: برنامه مشترک اتاق ایران و وزارت آموزش‌وپرورش برای تأمین نیروی انسانی ماهر (طرح سفیران مهارت) بسیار مؤثر است. متأسفانه در حال حاضر طبق بررسی‌ها ارتباطی بین اتاق‌ها و هنرستان‌ها وجود ندارد و تقویت این روابط می‌تواند به تربیت نیروی انسانی ماهر کمک کند. کمبود نیروی انسانی ماهر یک مانع جدی در برابر تواید است و هرچه جلوتر می‌رویم این مشکل تشدید می‌شود.

بر اساس اظهارات او در هر سال، ۳۰۰ هزار نفر از هنرستان‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ اما به دلیل نبود هماهنگی بین این هنرستان‌ها و نظام آموزشی با بنگاه‌ها، فارغ‌التحصیلان نمی‌توانند به صورت مؤثر و کارآمد وارد حوزه کار شوند. کمبود بودجه، تجهیزات و معلم‌های مجرب بخشی از علل بروز این ناهماهنگی است.

میدری درباره طرح سفیر مهارت، گفت: سفیر مهارت یک معلم از هنرستان است که در بنگاه اقتصادی حضور پیدا کرده و در زنجیره آموزش مهارتی حرکت می‌کند. باید توجه داشت که در بسیاری از کشورها اتاق‌ها جزو هیات امنای هنرستان‌ها هستند و در تعیین دروس هنرستان‌ها، در تعیین اعتبار مدارک هنرجوها، میزان مهارت‌ها و … دخالت دارند. البته این هدف غایی است و ابتدا باید پیش‌نیازها مهیا شود.

این اقتصاددان از اجرای آزمایشی طرح سفیر مهارت در همکاری بین آموزش‌وپرورش و کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران خبر داد.

در بخش دیگری از این نشست، وضعیت صادرات صنایع غذایی با رویکرد بازار هدف در سال 1402 مورد توجه قرار گرفت.

محسن امینی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران در این باره تصریح کرد: محدود بودن بازارهای صادراتی مایه تأسف است. بنابراین می‌توان ادعا کرد ایران صادرکننده نیست. از طرفی باید به این نکته توجه داشت که اطلاعات و آمار منتشر شده درباره وضعیت صادرات جندان قابل اعتنا و استناد نیست. پس باید روی آمار واقعی صادرات بررسی صورت گیرد و نسخه‌ای از مشکلات و راهکارهای توسعه صادرات تهیه و منتشر شود. باید گفت امروز ادبیات صادرات و رقابت در نظام اقتصادی کشور جاری نیست.

امینی همچنین به برگزاری نمایشگاه اکسپو (توانمندی‌های صادراتی کشور) در اردیبهشت‌ماه و نمایشگاه اگروفود در خردادماه به عنوان دو نمایشگاه در مهم اشاره کرد و گفت: به دنبال رزرو پاویونی برای کمیسیون صنایع غذایی در نمایشگاه اگروفود هستیم.

در ادامه این جلسه ویرایش دهم دستورالعمل نحوه انجام و تأیید ثبت سفارش تخصیص و تأمین ارز واحدها و سهمیه ارزی، مورد بررسی اعضای کمیسیون قرار گرفت. بر اساس آنچه در این جلسه عنوان شد، نقطه‌نظرات اعضای هیات نمایندگان درباره این دستورالعمل در ۲۰ سرفصل جمع‌آوری شده و اعمال آنها در حال پیگیری است.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه