ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و پاکستان به توسعه روابط دو کشور منجر خواهد شد

معاون بین‌الملل اتاق ایران، با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد مشترک میان ایران و پاکستان، به توسعه روابط دو کشور منجر خواهد شد، گفت: لازم است توافق تجارت آزاد میان دو کشور، هر چه سریع‌تر نهایی و امضا شود.

معاون بین‌الملل اتاق ایران، گفت: بخش‌های خصوصی ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه، باید بیش از پیش از کالاها و خدمات دارای مزیت یکدیگر بهره‌مند شوند.

سیدحامد عسگری، در دیدار با عاطف اکرام شیخ، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستانر، که در حاشیه سفر هیات عالی‌رتبه ایرانی به این کشور انجام شد، افزود: سرمایه‌گذاری‌های مشترک و گسترده‌تر دو کشور در سطح دولتی و خصوصی برای استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر ضروری است.

او با تاکید بر تلاش دولت‌های ایران و پاکستان برای تسهیل روابط تجاری دو کشور، افزود: ایجاد منطقه آزاد مشترک با مشوق‌ها و حمایت‌های هر دو دولت، انگیزه مضاعفی برای همکاری‌های بیشتر خواهد بود.

معاون بین‌الملل اتاق ایران، بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های تجاری دو کشور تأکید کرد و گفت: بهبود در بخش حمل‌ونقل، گمرکات و رفع موانع تعرفه‌ای و مشکلات نقل‌وانتقال پول از اولویت‌های ارتباط با پاکستان است.

او تأکید کرد: با توجه به اهمیت کاهش تعرفه‌های گمرکی برای جهش تجارت دو کشور و گسترش تجارت از مسیرهای قانونی و همچنین بهره‌مندی استان‌های هم‌جوار از فرصت‌های موجود، نیاز است توافق تجارت آزاد میان دو کشور هر چه سریع‌تر نهایی و امضا شود.

عسگری اظهار کرد: فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه‌هایی چون انرژی، تبادل فناوری، محصولات و خدمات دانش‌بنیان، فرآورده‌های گازی و نفتی و شیمیایی، فولاد، کشاورزی و مواد غذایی و بسیاری حوزه‌های دیگر از جمله مصالح ساختمانی و کاشی و سرامیک، وجود دارد.

او در پایان با تقدیم دعوت‌نامه رئیس اتاق ایران به عاطف اکرام شیخ، از او خواست در رأس هیاتی از پاکستان، در نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۴ شرکت کند.

عاطف اکرام شیخ، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان نیز ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مشترک بین پاکستان و ایران را گامی مثبت در جهت تقویت روابط اقتصادی دو کشور دانست و گفت: ایجاد منطقه اقتصادی دوجانبه در سطح دولت به دولت به نفع اقتصاد خواهد بود.

او افزود: پاکستان و ایران فرصت‌های زیادی برای همکاری در بخش‌های کشاورزی، تجارت، سرمایه‌گذاری و فناوری اطلاعات دارند و هر دو کشور نه تنها خواستار همکاری‌های دوجانبه هستند، بلکه به هدف افزایش تجارت دوجانبه تا سقف پنج میلیارد دلار دست یافته‌اند.

عاطف اکرام ادامه داد: روابط تجاری بین پاکستان و ایران از سال‌ها پیش برقرار شده است اما حجم تجارت فعلی بسیار کمتر از ظرفیت آن است. نهایی کردن موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و ایجاد پیوندهای نهادی بین بخش‌های خصوصی از مهم‌ترین گام‌های دو کشور است.

موضوع ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک، همکاری در بخش بهداشت دامی و همکاری در بخش استاندارد، از مهم‌ترین اسناد همکاری اقتصادی و مورد مطالبه فعالان اقتصادی دو کشور بود که توسط همتایان پاکستانی و ایرانی بود به امضا رسید.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه