اتاق ایران برای توانمندسازی زنان برنامه جدی دارد

رئیس اتاق ایران در دیدار با شورای مرکزی کانون ملی زنان بازرگان ایران گفت: اتاق ایران برای توانمند کردن تشکل‌ها برنامه جدی دارد و می‌خواهد از ظرفیت مشاوره‌ای و تخصصی تشکل‌ها در امور متعدد استفاده کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: در دوره دهم، اعضای هیات رئیسه اتاق ایران پیگیری موضوعات تشکل‌ها و انجمن‌های اقتصادی هستند. به‌جای روال گذشته، انجمن‌ها و تشکل‌های مؤثر را شناسایی کرده و امور را با کمک آن‌ها پیش می‌بریم. در مقابل تشکل‌های ضعیف‌تر را هم شناسایی و توانمند خواهیم کرد. کانون ملی زنان بازرگان ایران هم جز تشکل‌های معتبر اتاق ایران است و اتاق ایران به لحاظ قانونی وظیفه دارد که از همه تشکل‌های اقتصادی و تشکل‌های ملی حمایت کند.

صمد حسن‌زاده در نشست با شورای مرکزی کانون ملی زنان بازرگان ایران تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما در دوره جدید این است که از مشورت و نظرات تمام گروه‌های اقتصادی و تشکل‌ها استفاده کنیم. در شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی هم تاکید بر این است که به ظرفیت تشکل‌ها توجه شود و کانون ملی زنان بازرگان ایران هم می‌تواند مسائل و موضوعات کلان اقتصادی را در آنجا مطرح و پیگیری کند.

رئیس اتاق ایران اصلاح سازوکارها را یکی از اولویت‌های هیات‌رئیسه دوره دهم اتاق ایران عنوان کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که با شناسایی ضعف‌ها و بازنگری معیارهای سنجش تشکل‌ها، بهینه کردن فعالیت آن‌ها را اجرایی کنیم. انتظار داریم تشکل‌ها هم روی موضوع رتبه‌بندی خود توجه کنند و برای بهبود این رتبه‌ها تلاش کنند.

او تاکید کرد: به توجه به شعار سال و توصیه مقام معظم رهبری که بر جهش تولید با مشارکت مردم، باید حضور بانوان در اقتصاد هم تقویت شود و اتاق ایران هم از این ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد. در مرکز پژوهش‌های اتاق ایران هم به این مسئله توجه شده و یکی از موضوعات پژوهش توسعه زنان است.

به گفته رئیس اتاق ایران از طرفی باید تشکل‌ها اقتصادی با شناخت مسئله تولید، تجربه خود را به سیاست‌گذاران عرضه کنند تا ریل‌گذاری مناسبی برای اقتصاد فراهم شود.

در ادامه محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران از کمک‌های مادی و معنوی اتاق ایران در دوره جدید به تشکل‌های اقتصادی گفت. ما معتقدیم که باید در برخی از نشست‌های بین‌المللی از حضور بانوان استفاده شود. همچنین کانون ملی زنان بازرگان ایران می‌تواند برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی درخواست خود را به اتاق ایران ارسال کند تا این زمینه فرصت همکاری فراهم شود. البته هیچ منعی برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی وجود ندارد.

او ادامه داد: اسکان تشکل‌ها دغدغه همه اعضای هیات رئیسه اتاق ایران است و برای آن تلاش می‌کنیم.

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه این نشست هم گفت: فعالیت اقتصادی بانوان برای اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد و کشور از کم بودن این فعالیت‌ها رنج می‌برد. زنان باید وارد فضای کارآفرینی باشند. باید جهش اقتصادی در حوزه بانوان اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: در بخش بانوان در حوزه اقتصاد کوچک و متوسط پتانسیل‌هایی وجود دارد که باید فعال شود. اتاق ایران باید در جهت شناسایی این ظرفیت‌ها همکاری کند. یکی از این مسیرها برگزاری همایش‌های با محوریت نقش زنان در توسعه اقتصادی است. در این مسیر اتاق ایران، مرکز پژوهش‌ها می‌توانند در کنار کانون ملی زنان بازرگان ایران باشند.

به‌گفته باقری، یکی از وظایف مهم اتاق ایران تقویت تشکل‌هاست که در بودجه 1403 مورد تاکید بوده و البته جز مأموریت‌های اتاق ایران است.

او به ظرفیت مجامع و شوراهای اتاق ایران اشاره کرد و گفت: اتاق ایران می‌تواند از ظرفیت زنان بازرگان در این حوزه استفاده کند. البته در این حوزه شاخص‌ها و تجربه کار بسیار مهم است و امیدواریم زمینه همکاری بیشتری با کانون ملی زنان بازرگان ایران فراهم شود.

در بخش اول نشست فاطمه مقیمی، رئیس هیات‌مدیره کانون ملی زنان بازرگان ایران از تاریخچه تأسیس کانون ملی زنان بازرگان ایران گفت: این تشکل ملی حدود 16 سال است که در اتاق ایران ثبت‌شده و با 19 زیرمجموعه از سراسر کشور، جز تشکل‌های فعال در اتاق ایران است.

مقیمی گفت: زنان فعال در کانون ملی زنان بازرگان ایران در رده‌ها و رسته‌های مختلف اقتصادی مانند صنعت، معدن، حمل‌ونقل، تجارت، کشاورزی، کسب‌وکارهای خانکی و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان فعالیت دارند که در تولید ناخالص ملی تأثیر به سزایی دارد.

او ادامه داد: آنچه از اتاق ایران انتظار می‌رود این است که باید برای توانمندسازی زنان گام‌هایی به‌صورت عملی برداشته شود. باید با هماهنگی بیشتر و با صدای بلندتری از مطالبات زنان گفته شود.

به گفته مقیمی برای توسعه اقتصادی و تجارت و در نشست‌های بین‌المللی باید از نگاه زنان بازرگان استفاده شود و برای همین پیشنهاد می‌شود که یکی از مشاوران رئیس اتاق ایران از میان اعضای کانون ملی زنان بازرگان ایران انتخاب شود، یا زنان بازرگان بتوانند در مجامع و شوراهای اتاق ایران حضور داشته باشند

مقیمی معتقد است: باید زنان بازرگان در هیات‌های تجاری و معادلات تجارت خارجی در کنار رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران قرار گیرند. باید از افراد متخصص در همه حوزه‌ها به‌خصوص تجارت خارجی استفاده شود تا اثرگذاری در تصمیمات وجود داشته باشد.

رئیس هیات مدیره کانون ملی زنان بازرگان ایران تصریح کرد: آنچه از اتاق ایران انتظار می‌رود این است که باید از تشکل‌های اقتصادی در سراسر کشور حمایت شود. البته منظور کانون ملی زنان بازرگان ایران تنها کمک مالی نیست و بیشترین تاکید حمایت معنوی است.

او ادامه داد: یکی از دغدغه‌های کانون ملی زنان بازرگان ایران، داشتن مکان و دفتری برای این تشکل‌ است. همچنین از ظرفیت این تشکل در کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌های سراسر کشور استفاده شود. انتظار داریم در این زمینه، هیات رئیسه اتاق ایران از تشکل‌ها حمایت کند.

در ادامه مسعود عرفانی، درباره تاریخچه و پیشینه فعالیت کانون ملی زنان بازرگان ایران، موانع و مشکلات و رتبه‌بندی آن‌ها گفت.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه