آمریکا برای تحریم بانک های چینی آماده می شود

وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که دولت آمریکا به دلیل نگرانی نسبت به تجارت چین و روسیه و تبعات آن برای جنگ در اوکراین، در حال کار بر روی تحریم‌هایی علیه تعدادی از بانک‌های چینی است.

براساس این، تلاش‌های تحریمی ناشی از نگرانی‌ها در مورد تجارت بین چین و روسیه است که به اعتقاد آمریکا به مسکو کمک کرده تا ارتش خود را بازسازی کند و آن را در موقعیتی قوی برای مبارزه با یک جنگ فرسایشی طولانی با اوکراین قرار دهد.

درحالی‌که چین یکی از کشورهایی است که از زمان حمله روسیه به اوکراین هیچ سلاحی به روسیه نفروخته است، واشنگتن بر این باور است که فروش اقلام دومنظوره مانند تراشه‌ها، مدارها، ماشین‌آلات و ابزار، که هر دو کاربرد غیرنظامی و نظامی دارند ، به تقویت صنعت تسلیحات روسیه کمک کرده است.

این گزارش با استناد به سخنان مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده است، اضافه کرد که پیش‌نویس تحریم‌ها، که بانک‌های هدف را از سیستم مالی جهانی حذف خواهند کرد، یک «گزینه تشدیدکننده» است که تنها در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این موضوع مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

اگر تحریم‌ها اجرا شوند، پیامدها می‌تواند شدید باشد زیرا مؤسسات مالی هدف را از دسترسی به دلار آمریکا محروم خواهند کرد و بر توانایی آن‌ها برای انجام تجارت جهانی تأثیرگذار خواهند بود و به‌طور بالقوه منجر به ورشکستگی بانک‌ها و ضربه زدن به مشتریان آن‌ها خواهد شد. تحریم‌ها همچنین بهبود کند و ضعیف اقتصادی چین پس از همه‌گیری و افزایش بدهی‌ها را هم تهدید خواهد کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز چهارشنبه به چین سفر کند و انتظار می‌رود در این سفر به پکن در مورد صادرات این کشور به روسیه هشدار دهد. بااین‌حال، مشخص نیست که آیا تهدید به تحریم‌ها چین را وادار به محدودسازی تجارت با روسیه خواهد کرد یا نه.

هفته گذشته، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بلی نکن با مقامات ارشد دولت چین در شانگهای و پکن دیدار خواهد کرد تا «درباره طیفی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی، ازجمله بحران در خاورمیانه، جنگ روسیه علیه اوکراین، مسائل تایوان و دریای چین جنوبی» بحث و گفتگو کنند.

مقامات آمریکا، ازجمله بلی نکن، نگرانی خود را در مورد صادرات چین به روسیه را طی چند هفته گذشته ابراز کرده‌اند. پس از نشست هفته گذشته وزرای خارجه گروه ۷ در ایتالیا، بلی نکن گفت که «ماشین‌آلات، نیمه‌هادی‌ها و سایر موارد با کاربرد دوگانه» چین به صنعت تسلیحات روسیه کمک کرده است تا از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی فرار کند.

او اعلام کرد  که اگر چین می‌خواهد روابط خوبی با اروپا و سایر کشورها داشته باشد، نمی‌تواند «به بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت اروپا از زمان پایان جنگ سرد تاکنون» تبدیل شود.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم در اوایل ماه جاری در جریان سفر خود به پکن گفت که آمریکا نگران نقشی است که شرکت‌های چینی در تدارکات نظامی روسیه ایفا می‌کند و هر بانکی که تراکنش‌های مهمی را به‌واسطه فروش کالاهای نظامی یا دومنظوره به پایگاه صنعتی دفاعی روسیه انجام دهد و یا انجام آن را تسهیل کند، خود را در معرض خطر تحریم‌های آمریکا قرار خواهد داد.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه