
سیده سهیلا طاهری معلم پایه ششم ابتدایی در استان ایلام با ۲۷ سال سابقه آموزگاری روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد اظهار کرد:معرفی به عنوان معلم نمونه، حاصل تلاش چندین ساله است و محدود به یک سال خاص نیست.
وی یادآور شد: پس از دوران کرونا فعالیتهایم بسیار بیشتر از قبل شد چراکه آن زمان فضای مجازی به این شکل گسترده نبود که اطلاعرسانیها و تولید محتوا به راحتی انجام شود.
معلم نمونه کشوری ادامه داد: در دوران کرونا بدون اینکه آموزش رسمی ببینم، با جستجو در کانالها و گروههای مختلف فضای مجازی، کار با نرمافزارهای آموزشی را یاد گرفتم و محتوای آموزشی جذابی برای دانشآموزان تهیه کردم. سپس این محتواها را در گروههای مختلف ارسال کردم تا سایر دانش آموزان و همکارانم بتوانند از این مطالب استفاده کنند.
طاهری افزود: سرگروه آموزشی شدم و برای همکارانم کارگاههای آموزشی برگزار کردم. در این راستا، برنامه شناسایی معلمان در ۲ بخش مربوط به مدارک و مدرسی کارگاهها بود که شامل شرکت در جشنوارههای تدریس میشد.
وی اضافه کرد: بیش از ۱۰ مقام منطقهای، استانی و کشوری کسب کردم و در چند سال اخیر فعالیتهایم نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است؛ پیش از این بیشتر در سطح منطقه و استان فعال بودم ولی اکنون تلاش کردهام تا در سطح کشوری نیز موفق باشم.
این معلم نمونه کشوری خاطرنشان کرد: بخش دیگر مربوط به مدرسی کارگاههاست؛ ما مدرس کارگاههای مقطع ابتدایی هستیم و این کارگاهها را رایگان برگزار میکنیم همچنین وبینارهای آموزشی برگزار کردهایم.
طاهری با بیان اینکه طرحهای پژوهشی متعددی در مدرسه اجرا کردهایم، گفت: در این راستا، یکی از مهمترین آنها اقدام پژوهی است. اقدام پژوهی فرصتی برای رفع مشکلات یا بهبود شرایط موجود در کلاس یا مدرسه است. طی سه سال گذشته موفق شدهام مقام اول استانی، دوم استانی و امسال مقام سوم کشوری را کسب کنم؛ البته امسال این موفقیت را همراه با همکاران عزیزمان کسب کردیم.
وی یادآورشد: امسال نیز همراه با همکاران سرگروه آموزشی روی تشویق معلمان برای استفاده از روشهای نوین تدریس کار کردیم که مقام سوم کشوری را کسب کردیم.
این معلم ایلامی یکی از دلایل انتخابش به عنوان معلم نمونه را مربوط به تدریس حضوری دانست و گفت: تدریسهایی که انجام دادهایم نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح استان و کشور نیز ارائه شدهاند.
طاهری اضافه کرد: در کلاس درس سعی میکنم بیشتر از وسایل کمک آموزشی استفاده کنم؛ به طور مثال سازههایی که بچهها خودشان درست میکنند را تشویق میکنم تا در تدریس از آنها استفاده کنیم.
وی افزود: مدرسه ما یک مدرسه شهری قدیمی است که امکانات چندانی برخوردار نیست و ساختمان آن حدود ۵۰ تا ۶۰ سال قدمت دارد. همه تلاش من این بوده که با استفاده از لپتاپ شخصی خود و محیط کلاس بهترین بهرهبرداری را داشته باشم.
معلم نمونه کشوری ادامه داد: برای مثال وقتی درس حجم یا مساحت را به دانشآموزان یاد میدهم، از محیط کلاس یا وسایل سادهای که بچهها دارند، استفاده میکنم؛ به طور مثال هنگام آموزش اعشار قد بچهها یا اندازه لباسشان را اندازه میگیرم که موضوع برایشان شیرینتر شود.
طاهری افزود: از روشهای گروهی بسیار استفاده میکنم، محیط کلاس برای دانش آموزان کسل کننده است و باید سعی کنیم روشهای خود را تغییر دهیم باید خود را توانمند و در تدریس باید از روشهای فعال استفاده کنیم. تعامل دانش آموزان باهم در کارهای گروهی بیشتر است.
دانش آموزان آینده سازان این کشور هستند
وی با بیان اینکه همواره مسئولیت پذیر هستم، گفت: روز اول یک تعهدی را قبول کردم و اکنون در قبال دانش آموزانم مسئول هستم و همیشه به آنها مانند یک امانت رفتار میکنم.
این معلم با بیان اینکه دانش آموزان آینده سازان این کشور هستند، گفت: بنابراین با دانش آموزانم مانند فرزندان خودم رفتار میکنم. به این دانش آموزان میگویم یک روز شما باید شغلهای مختلف را به عهده بگیرید.
طاهری با بیان اینکه نقش معلم آموزش صرف نیست، یادآور شد: باید از نظر آموزشی، اجتماعی و سبک زندگی با دانش آموزان کار کنیم. به طور مثال همیشه سعی میکنم که شکرگزاری را به دانش آموزان بیاموزم.
معلم یک هنرمند است
وی در پاسخ به این پرسش که اگر میتوانستی به گذشته بازگردی، آیا بازهم معلمی را انتخاب میکرد یا خیر. گفت: حتما، از همان اول هم عاشق معلمی بودم و همان موقع در رشته تجربی با رتبه ۳ هزار این شغل را انتخاب کردم.
این معلم در توصیف شغل خود گفت: معلمی شغل نیست، یک هنر است. این شغل یک عشق است که باید هنرمند باشی تا از عهده آن برآیی چراکه دانش آموزان روحیات حساسی دارند؛ بنابراین معلم باید خلاق باشد.
اقدامات معلمان باید دیده شود
طاهری درباره عمده مطالبات معلمان به ویژه در مقطع ابتدایی، توضیح داد: یک معلم معمولاً دوست دارد محیط کارش جذاب باشد و امکانات لازم برای تدریس در اختیارش قرار گیرد؛ به طور مثال فناوریهایی که برای آموزش نیاز دارد باید فراهم شود.
وی افزود: وقتی ابزارهای لازم مانند کتابهای نصب شده یا نرمافزارهای آموزشی در دسترس نباشد، استفاده از آنها دشوار میشود؛ اکنون موضوع کیو آر کد کتابهای درسی ایجاد شده اما ابزار لازم در کلاس برای استفاده از آن وجود ندارد. من با استفاده از گوشی همراه آموزشها را به دانشآموزان منتقل میکنم تا بتوانند در منزل نیز از آنها بهرهمند شوند.
این معلم نمونه کشوری با بیان اینکه کارشناسان مسئول و مدیران اداره باید معلمان را تشویق کنند؛ گفت: کسانی که فعال هستند یا کوچکترین کاری در زمینه تعلیم و تربیت انجام میدهند باید مورد تقدیر قرار گیرند تا انگیزه آنها حفظ شود.
توجه بیشتر به معیشت معلمان
طاهری درباره مشکلات معلمان ابتدایی توضیح داد: دانشآموزان گاهی بیانگیزه و از نظر جسمی نیز نیازمند مراقبتهای سلامت هستند؛ بنابراین حضور مراقبان سلامت و کمک گرفتن از نهادهای مرتبط با آسیبهای اجتماعی ضروری است.
معلم نمونه کشوری بر اصلاح سبک یادگیری تأکید کرد و گفت: باید خلاقیت دانشآموزان بیشتر مورد توجه قرار گیرد و معلم نقش تسهیلگر داشته باشد تا دانش آموزان خودشان فعال باشند.
این معلم نمونه درباره موضوعات مالی و معیشتی، یادآور شد: در ۲۷ سال سابقه هیچگاه کلاس خصوصی نگرفتهام چراکه معتقدم اگر دانشآموز قرار است درس را یاد بگیرد، باید در کلاس رسمی خودم بیاموزد.
طاهری گفت: اگر وزارت آموزش و پرورش بیشتر به معیشت معلمان توجه کند، بسیار بهتر میشود.
به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، مراسم تجلیل از ۲۴ معلم نمونه کشور روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت با حضور رئیس جمهور برگزار شد و علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت مدارس دولتی از برنامههای دولت چهاردهم است، گفت: مهمترین برنامه این وزراتخانه اجرای سند تحول با محوریت توسعه عدالت آموزشی است که با رویکرد محرومیتزدایی و بهبود کیفیت فضاهای آموزشی پیگیری میشود.
مسعود پزشکیان رئیس جمهور نیز در این مراسم بر عدالت آموزشی تاکید کرد و گفت: آینده کشور به دست معلمان ساخته میشود.
دیدگاه خود را بیان کنید