رشد گازگرفتگی حیوانات ناقل بیماری در خراسان جنوبی

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده که از این تعداد بیماری هاری نه حیوان مثبت بوده است.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد_ خراسان‌جنوبی؛ سمیه محمدی، یکی از معضلاتی که چند سالی‌ست گریبان گیر شهرها به ویژه نقاط حاشیه‌ای آن به دلیل افزایش جمعیت و هجوم آوردن سرریز جمعیت شهرها به این نقاط شده تعدد سگ‌های ولگرد و خطر گاز گرفتگی این حیوانات است که به طور حتم باید راه چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

قبل از سال ۱۴۰۱ طی ده سال گذشته هیچ موردی از بیماری هاری در استان وجود نداشته اما طی سال گذشته این بیماری به مسئله نگران کننده‌ای تبدیل شده و آخرین مورد گازگرفتگی که در بیرجند شاهد آن بوده‌ایم مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری در روستاهای حسین‌آباد سادات و شمس‌آباد بوده که متأسفانه سه کودک و یک زن ۵۸ ساله مورد حمله یک سگ ولگرد قرار گرفتند و آزمایشات هاری نیز مثبت اعلام شد.

این وضعیت سبب نگرانی مردم و بحث سگ‌های ولگرد و گازگرفتگی یکی از مشکلات خیلی جدی در استان مبدل شد؛ سال‌هاست که متولیان امر و مسؤولان برای رفع این مشکل و چالش جلسات مختلفی را برگزار می‌کنند.

بحث جمع‌آوری و زنده گیری سگ‌ها به شهرداری بیرجند سپرده شده است و شهرداری پناهگاهی را برای جمع آوری و نگهداری سگ‌ها ایجاد کرده که در حال حاضر بین ۹۰۰ تا یک هزار سگ در آن نگهداری می‌شود.

علاوه بر آن بحث واکسیناسیون و عقیم سازی سگ‌ها در استان در حال انجام است.

زنده گیری و جمع آوری سگ‌ها توسط مأموران و همچنین از سوی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها انجام می گیرد و به پناهگاه شهرداری بیرجند منتقل می‌شوند.

چند وقت گذشته کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری در بیرجند برگزار شد که مصوبات خوبی داشته است.

محمد علی بخشی کارشک، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی امروز در رابطه با بیماری هاری در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد اظهار داشت: متاسفانه با توجه به افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در استان جمعیت سرریز آن‌ها به مناطق طبیعی پناه می‌برند و طبیعی ست که این سبب به خطر افتادن جمعیت حیات وحش شده است.

وی ادامه داد: سگ‌ها و گربه‌های آلوده به بیماری را به گونه‌های جانوری حیات وحش منتقل کرده‌اند، با نزدیک شدن حیوانات وحشی به مناطق زندگی انسان‌ها برای پیدا کردن غذا خطر آلودگی انسان به این بیماری افزایش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: در سال‌های اخیر موارد گاز گرفتگی انسان توسط حیوانات آلوده به بیماری افزایش یافته و به نوعی موارد مثبت هاری در حیات وحش و میان سگ‌ها و گربه‌ها روند رو به رشدی داشته است.

گزارش ۱۶ مورد گازگرفتگی به حوزه دامپزشکی

بخشی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶ مورد گاز گرفتگی به حوزه دامپزشکی استان گزارش شده است، گفت: از این تعداد ۱۲ مورد مثبت به بیماری بوده که اکثر این موارد مثبت مربوط به حیواناتی مانند سگ و گربه است و موارد انسانی با مراجعه سریع به مراکز بهداشتی و واکسیناسیون بیماری کنترل شده و موارد ابتلا به انسان بسیار کم و حتی صفر بوده است.

وی بیان داشت: سال ۱۴۰۲ با این که دو ماه و نیم بیشتر نگذشته است، متأسفانه ۱۲ مورد گاز گرفتگی به اداره کل دامپزشکی استان گزارش شده که ۹ مورد از آن‌ها مثبت بود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: این آمار نشان می دهد که این میزان ابتلا نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشت.

بخشی با اشاره به افزایش جمعیت گربه‌های پرسه زن و خطر ناشی از این حیوان برای انسان‌ها گفت: متأسفانه گربه‌هایی که مبتلا به بیماری هستند در ده روز اول مظلومیت خاصی از خود نشان داده و خود را به جامعه انسانی نزدیک می‌کنند و بعد از این مدت علائم به صورت تهاجمی ظاهر شده و حیوان با چنگ زدن و گاز گرفتگی به انسان‌ها یا حیوانات دیگر اقدام می‌کند.

وی افزود: متأسفانه افزایش جمعیت حیوانات ناقل بیماری نه تنها مربوط به یک نقطه خاصی از استان بوده بلکه مربوط به تمام استان و کشور است و منحصر به مکان خاصی نمی‌شود.

واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحب دار

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان این که یکی از تکالیف دامپزشکی در این زمینه واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحب دار است، بیان داشت: سالانه برای ۱۰ تا ۱۲ هزار قلاده سگ واکسیناسیون هاری در استان انجام می‌گیرد.

بخشی با اشاره به اینگه علائم هاری گستردگی زیادی دارد، افزود: حیوان و انسانی اگر دچار گاز گرفتگی توسط حیوان ناقل بیماری شد به یک دوره نهفتگی که از زمان ورود ویروس به بدن تا زمانی که علائم تهاجمی خود را نشان می دهد گفته می‌شود قرار گرفته که ممکن است این دوره بین دو تا ۸ هفته به طول انجامد.

وی ادامه داد: البته این امر بستگی به این داشته که در کدام قسمت از بدن گاز گرفتگی صورت گرفته به طوری که اگر در قسمت‌های انتهایی بدن مانند پا باشد تا زمانی که ویروس بخواهد خود را به مغز رسانده و از طریق اعصاب به دیگر بافت‌های بدن منتقل شود زمان طولانی‌تری به طول می انجامد ولی اگر گاز گرفتگی در گردن صورت گرفته باشد چون نزدیک سر است دوره نهفتگی کمتر خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: بعد از پایان دوره نهفتگی علائمی همچون بی اشتهایی، بی قراری و غیره خود را نشان داده فرد یا حیوان علائم تهاجمی را از خود بروز می‌دهد  و نسبت به نور صدا و غیره حساس می‌شود، بعد از این مرحله فرد به کما رفته و بعد از آن به مرگ می رسد.

بخشی در رابطه با کشتارگاه حسین آباد بیرجند گفت: کشتارگاه قدیمی بوده و تنها کشتارگاه موجود در شهر بیرجند است و بیشتر  قصابی‌ها نسبت به ذبح دام خود در این مکان اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: کشتارگاه حسین آباد طی یک سال اخیر تغییرات خوبی یافته به طوری که در ورودی آن دیگر همیشه باز نیست، ارتفاع دیوارها افزایش یافته و نسبت به دفع فضولات و جمع آوری استخوان‌ها اقدام می‌شود و تصفیه خانه این کشتارگاه نیز زیر نظر محیط زیست در حال اجرا است.

انتقال میدان دام به حاشیه شهر

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در رابطه با میدان دام بیرجند گفت: خوشبختانه طی چند سال گذشته میدان دام به حاشیه شهر منتقل شده که اقدامی بسیار خوب بود.

بخشی با اشاره به اینکه نگهداری حیوانات در مناطق مسکونی مناسب نبوده و به ویژه در آپارتمان‌ها ممنوع است، یادآور شد: جمع آوری حیوانات از مناطق مسکونی توسط شهرداری و دیگر نیروهای مربوطه انجام می‌گیرد و دامپزشکی در راستای مسائل بهداشتی واکسیناسیون حیوانات را انجام می دهد.

وی متذکر شد: افرادی که حیوانات خانگی را نگهداری می‌کنند، می توانند برای واکسیناسیون حیوانات خود به کلینیک‌های خصوصی دامپزشکی استان مراجعه کنند و اگر سوالی در این رابطه وجود داشته باشد می توانند با شماره گیری ۱۵۱۲ تماس گرفته تا توسط کارشناسان دامپزشکی راهنمایی شوند.

پایان پیام/۶۹۰۲۷

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه