پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| فروش تولیدات کارآفرینان کوچک در مرکز خراسان جنوبی

اینجا کانون و مرکزی‌ست برای فروش تولیدات زنان روستایی و کارآفرینان کوچک شهری در خراسان جنوبی تا دغدغه فروش و بازاریابی که اساسی ترین موضوع برای تولیدات آن‌ها به حساب می آید رفع شود؛ آری اینجا فروشگاه «بستو» است.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد - خراسان جنوبی؛ به خاطر شغل همسرم که در امیرآباد لوله بود و این که این نقطه روستایی اقماری شهر بیرجند یکی از کانون‌های جاذب جمعیت در مرکز استان به حساب می آید و همچنین احساس نیازی که امیرباد لوله به توسعه داشت کاندیدای شورای اسلامی این روستا شده و به عنوان رئیس شورا انتخاب شدم.

بعد از این به عنوان رئیس شورای این روستای اقماری و جاذب سرریز جمعیت بیرجند انتخاب شدم متوجه شدم که زنان این روستا به کارهای هنری و دستی بسیاری می پردازند که کار آن‌ها چندان فروشی ندارد، برای تمرکز بیشتر این کارها و منسجم ترشدن کار این زنان توانمند روستایی اقدام به تاسیس تعاونی زنان علی آباد لوله کردم.

این بخشی از صحبت های خانم «فریبا ابراهیمی» ست که اکنون مسئول فروشگاه «بستو» است که با همکاری سازمان بسیج سازندگی برای فروش بدون واسطه تولیدات روستاییان و بازاریابی و حمایت از اشتغال های خرد و کوچک روستایی خراسان جنوبی راه اندازی شده است.

اما ادامه ماجرا و این که چطور شد مسئول فروشگاه بستو شد و چه کارها و چه اهدافی را این فرشگاه دنبال می کند.

شرکت تعاونی زنان روستایی

آن طور که مسئول فروشگاه بستو ادامه داد: بعد از راه اندازی شرکت تعاونی زنان روستای علی آباد از میراث فرهنگی درخواست شد تا آموزش‌های لازم را برای تولیدات بهتر و با کیفیت و نیازهای روز بازار به زنان این روستا بدهند که اعضای این شرکت تعاونی آموزش هایی در رشته های حوله بافی، چرم دوزی، سنگ های تزیینی و... از سوی استادکاران میراث فرهنگی دریافت کردند.

بعد از آن این ۸۰ نفر زن روستایی از طریق بنیاد برکت و بسیج تسهیلاتی را دریافت کردند تا خود هر کدامشان شوند یک خانم کارآفرین روستایی.

راه اندازی فروشگاه «بستو»

همزمان با این اقدام سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی برای فروش بدون واسطه تولیدات روستاییان و بازاریابی آن که مهم ترین حلقه مفقوده برای روش محصولات روستاییان به حساب می آمد و کار تسهیل گری اقدام به راه اندازی فروشگاه «بستو» در مرکز استان (بیرجند) کرد که من به عنوان مسئول این فروشگاه انتخاب شدم.

این فروشگاه که راه اندازی شد درست یک هفته بعد در ایران و خراسان جنوبی سر و کله بیماری همه گیر کرونا پیدا شد و این فروشگاه باید آنچنان رونق و فعالیتی که داشته باشد را نداشت اما اکنون که این بیماری همه گیری کمی فروکش کرده و فعالیت های اقتصادی هم به همان تناسب از سرگرفته شده است این فروشگاه هم رونقی دوچندان در زمینه فروش و بازاریابی محصولات پیدا کرده است.

عرضه تولیدات ۲۵۰ کارآفرین روستایی

به گفته خانم ابراهیمی در این فروشگاه تولیدات ۲۵۰ کار آفرین روستایی و کارگاه کوچک و زودبازده در عرصه های کشاورزی، صنایع دستی و خانگی بدون واسطه به خریداران عرضه می شود.

بعلاوه درآمد تولیدکنندگان در این فروشگاه به تناسب حجم کاری که ارائه می دهند متفاوت بوده و به طور معمول بین یک تا ۶ تا ۷ میلیون تومان در ماه متغییر است.

همچنین برای توسعه این فروشگاه در برنامه است تا شعبه ای از بستو در همه شهرستان های خراسان جنوبی و مرکز کشور (تهران) راه  اندازی شود.

دیگر این که براساس شبکه بازاریابی که راه اندازی شده تولیدات این فروشگاه که فقط تولیدات خراسان جنوبی در همه نقاط استان و کشور عرضه می شود.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه